Akkuasiantuntijan-vinkit

[

 

Talvi tuo haasteet autoiluun pakkasineen ja vaihtelevine olosuhteineen. Ajomatkat pysyvät helposti lyhyinä, jolloin myös lämmittimet ovat päällä koko matkan ajan, vaikka pakkasilla suositellaankin pidempiä ajomatkoja. Vähintään muutaman kerran viikossa.

Kysyimme siis Tampereen Lielahden myymälämme akkuasiantuntija Joonas Kankaansivun vinkit, miten selvitä pakkasaamun starteista ja avaamme myös hieman akkuteknologian termistöä.

Joonas, kerro mistä tiedän milloin minun pitää tarkistuttaa tai vaihdattaa ajoneuvoni akku?
Akku olisi hyvä tarkistaa ennen talvea. Lisäksi akun tarkistus on paikallaan, jos auto käynnistyy huonosti taikka auto ilmoittaa akun varauksen laskemisesta.

Voiko talvella akkua jotenkin säästää? Mikä on normaalin auton akun elinikä?
Normaali akun käyttöikä on 3-5 vuotta. Akkua ei voi varsinaisesti säästää, muulla kuin pitämällä akku aina mahdollisimman hyvässä jännitteessä. 

Koska akkua ladataan ja miten?
Nykyisin autoissa on mm. regeneratiivisia jarrujärjestelmiä, minkä vuoksi akut eivät tule täyteen pelkästään pitkää matkaa ajamalla. Lisäksi polttoainekäyttöiset lisälämmittimet sekä lisääntyneet sähkövarusteet kasvattavat virran kulutusta. Lisälämmittimellä varustettuihin autoihin suositaan älylaturilla lataamista 2-4 kertaa vuodessa.

Mitä tehdä, jos kuitenkaan se auto ei enää käynnisty?
Suositellaan ottamaan yhteyttä alan ammattilaiseen, joka voi tulla antamaan käynnistysapua, jotta auto saadaan siirrettyä akun vaihtoon taikka autoilija voi yrittää itse ladata akun ulkoisella laturilla. Tämän jälkeen on hyvä tarkistaa vielä akun kunto.

 
Akkupojat - Akkuasiantuntijan vinkit
Akkupojat - Akkuasiantuntijan vinkit

Mitä tarkoittaa ”avoin akku”, entä AGM tai EFB?
Avointa akkua kutsutaan yleensä myös ”märkäakuksi”.
Avoimen akun tunnistaa avattavasta korkista, josta lisätään akkuvettä ja voidaan tarvittaessa mitata ominaispaino.

AGM tarkoittaa venttiiliohjattua akkua, jossa erityistä lasivillamattoa käytetään erottimena. Koko elektrolyytti on imeytetty erottimiin ja levyihin, jolloin konstruktiolla on alhainen sisäinen vastus ja se antaa suuren käynnistystehon. AGM-akut sietävät syväpurkauksia (ts. toistuvia varauksia ja purkauksia) merkittävästi paremmin kuin avoimet akut.

EFB-akut on kehitetty nykyaikaisiin start-stop-järjestelmiin. Akussa on ylimääräinen polyesterikangas pluslevyn pinnassa. Tämä harsokangas pitää aktiivisen materiaalin paikallaan levyn sisällä ja lisää kestävyyttä. Nämä akut ovat hieman edullisempia kuin perinteisesti start-stop-järjestelmissä käytetyt AGM-akut.

Voiko teholtaan suositusta isomman akun asentaa?
Akun suoritusarvoilla ei ole merkitystä eli isomman akun voi laittaa vaikka alkuperäinen olisi arvoiltaan pienempi. Ampeerituntimäärä kasvattaminen on sama asia kuin kasvatettaisiin auton polttoaine tankkia, tässä tapauksessa virtaa mahtuu enemmän varastoitumaan akkuun. Ainoa mikä on tärkeää, on että normaalit akut voi korvata EFB- tai AGM-akulla, mutta EFB- ja AGM-akkuja ei voida korvata muilla kuin EFB- tai AGM-akuilla. Uuden akun asennuksessa pitää aina muistaa ja huomioida tarvittavat ohjelmoinnit, jotta auto ”ymmärtää” uuden akun.

 

Kohti huolettomia pakkasaamuja

Laadukas akku takaa stressittömät startit. Kurvaa lähimpään Akkupojat -myymälään. Testaamme ja tarvittaessa vaihdamme akun ilman ajanvarausta!
Meiltä myös asiantuntemuksella muut akkutarvikkeet, kuten ylläpitolaturit ja testerit. 

KATSO LÄHIN MYYMÄLÄSI TÄSTÄ >>

 
Ota yhteyttä

Saat meiltä asiantuntevaa palvelua kaikissa akkuasioissa.

Sähköposti