Pakkasella akku joutuu kovemmalle käytölle kuin kesäkeleillä. Kesällä energiaa kuluttaa ilmastointi ja vahvat äänentoistojärjestelmät, mutta talvella virrankulutus on aivan eri luokkaa, kun akkua kuluttavat ikkunan- ja penkinlämmittimet sekä mahdollinen polttoainekäyttöinen lämmitysjärjestelmä (webasto). Muutamalla vinkillä kuitenkin voi estää ikävät aamut, jolloin auto ei enää käynnisty.
Pakkaset vähentävät akun varauskykyä, jolloin se ei luovuta virtaa normaalilla tavalla. Pidä akun navat puhtaana, sillä pienikin määrä likaa voi johtaa sähköä, jolloin akun varaustila laskee hiljalleen. Kun käytät polttoainekäyttöistä lämmitintä, hyvä muistisääntö on ajaa vähintään saman ajan kuin lämmitin on ollut päällä. Tämä lataa akkua täyteen.
Kovilla pakkasilla kannattaakin pari kertaa viikossa ajaa pidempiä ajoja (noin 1 tunti) jolloin akku latautuu. Lyhyillä ajoilla akku on edelleen kylmä, eikä se kykene tehokkaasti ottamaan virtaa laturilta.
TukiAjaminen kuitenkin vain akun latauksen vuoksi kuluttaa polttoainetta ja kukkaroa joten jos sinulla ei tule tällaisia ajoja ajettua, akun lataaminen laturilla säännöllisin väliajoin on parempi vaihtoehto. Uudenlaiset älylaturit estävät akun ylilatauksen ja huoltavat akkua samalla.
Akun käytöikä on mallista ja käyttötavasta riippuen 2-5 vuotta. Akun säännöllisellä huollolla ja estämällä liian alhainen varaustila akun käyttö ikä on pisin mahdollinen. Akun varaustila kannatta syksyllä tarkistaa yleismittarilla. Akkupojilla testaamme akun kunnon ilmaiseksi. Tämän jälkeen akku kannattaa ladata täyteen. Autohuollossa myös yleensä testataan akun käynistyskyky rasitustestillä.